Systemet med avbytare via KFX:s entreprenadlösning var precis det vi behövde

Kundintervju – Elis Textil Service AB

Elis har under mer än 70 år arbetat efter en cirkulär affärsmodell, där de erbjuder textil- och hygienlösningar åt hotell, restauranger, vårdgivare, industrier och fastighetsägare. De hyr ut, hämtar, tvättar och lagar – om och om igen. Elis är ledande i branschen i både Sverige och Europa och varje dag vandrar hundratusentals arbetsbyxor, skyddsrockar, lakan, handdukar och mattor varv på varv mellan deras tvätterier och kunder.

Vilka specifika behov eller utmaningar hade ni när ni valde att samarbeta med oss, och hur har vi lyckats möta dessa?
För snart 20 år sedan behövde Elis Sveriges HR-direktör Lars Hansson en lösning för företagets centrala växel och reception. Växeln hanterar inkommande samtal för Elis 25 anläggningar runtom i Sverige och behövde bemannas utan avbrott under kontorstid. För företagsledningen var även det personliga mötet i receptionen viktigt. Efter att ha provat interna lösningar utan positivt resultat ändrade man inriktning och fick kontakt med KFX HR-partner.

På plats i receptionen på Elis huvudkontor i Malmö arbetar sedan ett par år tillbaka KFX-konsulten Tinette parallellt med en kollega som är anställd hos Elis. Om Tinette eller kollegan skulle bli sjuk, vara på semester eller borta av någon annan anledning så ser KFX HR-partner till att lösa frånvaron med en upplärd back-up som är insatt i både företaget och rutinerna på plats. Det är en lösning som förenklar för Lars som själv slipper hitta ersättare till receptionen.

Systemet med avbytare som KFX levererar via sin entreprenadlösning var precis det vi behövde. Det finns alltid någon på plats som kan svara i telefon och ta emot våra kunder, säger Lars Hansson.

Vilka anser du vara KFX HR-partners styrkor?
Elis Sverige omsätter 2,4 miljarder kronor, har många anläggningar, många medarbetare och omkring 37 000 kunder. Det gäller att ha tungan rätt i mun! Komplexiteten ligger i företagets organisation och man måste in och jobba i den kontinuerligt för att förstå den ordentligt. Det som jag tycker har fungerat bra är dels att vi fått in bra personer som är hjälpsamma och kan fylla rollen på ett bra sätt, dels att vi har kunnat ha en dialog med KFX om vad som fungerar bra och mindre bra. KFX är lyhörda kring våra behov och önskemål.

Vad ser du som de största vinsterna med att samarbeta med KFX HR-partner?
Man märker att det här är KFX HR-partners huvudsyssla, att hitta rätt medarbetare till rätt plats. Det har KFX verkligen lyckats med till vår reception. Receptionisterna är självgående och sköter själva all dialog med KFX. Den inhyrda konsulten Tinette sitter här dagligen och behandlas som en av våra egna medarbetare – hon är vårt ansikte utåt.

En annan stor vinst är back up-funktionen. Om någon av våra receptionister skulle bli sjuk eller behöver vara borta av annan anledning så vet vi att KFX löser bemanningen med kompetenta ersättare.

Allt flyter på bra i vårt samarbete. Vi har en bra dialog och en enkel process som vi jobbat fram under åren. Vi är nöjda och ser ljust på fortsatt samarbete framöver. Jag kan absolut rekommendera KFX HR-partner till andra, avslutar Lars.

Elis Textil Service AB

Stäng

För att ansöka vänligen fyll i uppgifterna nedan. Du kan bifoga flera dokument genom att trycka på bläddra upprepade gånger och du kan totalt ladda upp 20MB. Maximala storleken för en enskild fil är 1 MB.

Bifoga CV och andra dokument
Error message
Bläddra
Stäng

Tipsa en vän

Har du en vän som skulle vara intresserad av denna artikel? Fyll då i formuläret nedan