Vad du ska tänka på när du väljer din nya medarbetare

Ett företags framgång beror till stor del på dess medarbetare. Det beror på hur väl varje individ utför sina arbetsuppgifter och hur samarbetet fungerar i grupp. Även för egenföretagare och entreprenörer räcker det oftast inte ”bara” med en riktigt bra idé. När verksamheten expanderar kan man behöva anställa nya medarbetare för att möta de nya behoven. Alla anställda inom ett företag, eller en organisation, är väldigt viktiga och därför gäller det att lägga ner stor omtanke när det kommer till att rekrytera nya medarbetare. Vare sig man väljer att själv styra över rekryteringsprocessen eller vänder sig till ett professionellt bemanningsföretag finns det en del faktorer som kan vara bra att ha i åtanke.

För att välja ut, intervjua och till slut anställa rätt kandidater finns det några saker som kan vara värt att leta efter. Följande egenskaper är uppdelade i två breda kategorier:

Faktiska erfarenheter

De faktiska erfarenheterna är de som kan mätas i definitiva termer. Dessa kan till exempel vara kandidatens arbetslivserfarenhet, kvalifikationer, professionella träning, slutförda projekt samt kandidatens formella utbildning tillsammans med betyg och utmärkelser. Genom att titta på de faktiska erfarenheterna kan man skapa sig en bild av de kompetenser och tekniska kunskaper kandidaten har. Att fråga efter CV är det enklaste sättet att ta reda på dessa uppgifter, men du kan även testa dina tilltänkta kandidater genom att ge dem arbetsrelaterade uppgifter att utföra eller be om att få se arbetsprov.

Personlig lämplighet

Den personliga lämpligheten innefattar sådant som hur kandidaten väljer att presentera sig, öppenhet och vänlighet, attityd och personlighet i stort. När du till exempel är i behov av personaluthyrning i Malmö och har en sökande från Göteborg kan det vara värt att ta reda på om den sökande tänkt sig att flytta eller pendla och hur denne känner inför alternativen. Om de faktiska erfarenheterna ger dig en uppfattning om hur väl en kandidat kommer att utföra arbetsuppgifterna, ger den personliga lämpligheten istället ett hum om hur väl den sökande skulle passa in på företaget och i arbetsgruppen samt om den sökande själv skulle kunna trivas. Detta är viktigt att ta reda på, speciellt om man ska fylla en permanent position och när man letar efter en medarbetare som ska kunna växa inom företaget.

Genom att undersöka både faktiska egenskaper och personlig lämplighet blir det lättare att hitta en kandidat som passar för en tjänst i det långa loppet. Istället för att sköta rekryteringsprocessen på egen hand kan du anlita ett rekryteringsföretag. Dessa företag är experter på att vaska fram rätt person för rätt tjänst och ger dig snabb hjälp när du exempelvis är i behov av personaluthyrning i Göteborg.

“Texten ovan är skriven i online-marknadsföringssyfte. Åsikterna är författarens egna och speglar inte nödvändigtvis åsikterna hos KFX.”

 

 

Glömt lösenord Registrera dig
Stäng

För att ansöka vänligen fyll i uppgifterna nedan. Du kan bifoga flera dokument genom att trycka på bläddra upprepade gånger och du kan totalt ladda upp 20MB. Maximala storleken för en enskild fil är 1 MB.

Bifoga CV och andra dokument
Error message
Bläddra
Stäng

Tipsa en vän

Har du en vän som skulle vara intresserad av denna artikel? Fyll då i formuläret nedan