Framtiden tillhör Generation Z, det är de som är huvudakten

Generation Z är präglad av en digital uppväxt, är mycket hälsomedvetna och har ett stort politiskt engagemang. De är nu den största konsumentgruppen i USA och Europa och i Sverige är fler än 1 150 000 personer i åldern 15-24 år, enligt Statistiska centralbyrån.

De beskylls ofta för att vara bortskämda, söndercurlade och lata, men stämmer det verkligen?

Till skillnad från millennials har den yngre generationen vuxit upp med smartphones, sociala medier och vetskapen om att all information de behöver finns bara ett par knapptryck bort. Elektronik som var lyxvaror för deras föräldrar och äldre syskon är idag nödvändigheter i varje hem.

Tidigare generationer har upplevt ett skifte, från analogt till digitalt. För Generation Z har hela barndomen varit digital. Ta musik som ett exempel. En 35-åring hann uppleva Walkmans, bärbara CD-spelare, MiniDisc och iPods innan Spotify tog över och flyttade in i varenda smartphone. För dagens 18-åring har streaming av musik varit en självklarhet.

Generation Z kommer också att få se stora teknologiska framsteg i sina vuxna liv, men förmodligen är de bättre rustade att hantera dessa eftersom hela uppväxten har varit digital.

Autenticitet spelar stor roll

Dagens unga har starka åsikter och är djupt engagerade i sakpolitiska frågor, särskilt sådana som rör miljö och jämställdhet. Greta Thunberg och den rörelse hon har skapat är kanske det starkaste beviset på det. Som varumärke måste du kunna erbjuda transparens och autenticitet, annars blir du inte tagen på allvar. Det gäller oavsett om ditt företag erhåller produkter eller tjänster.

Varumärken som kan visa att de står för något, att de drivs av ett högre syfte, har med andra ord ett stort försprång. Den här generationen väljer företag vars värderingar resonerar med de egna värderingarna, något som är viktigt ur både ett marknadsföringsperspektiv och ur ett arbetsgivarperspektiv.

Generation Z är hälsomedvetna

För dagens unga är det inte högstatus att jobba en fredagskväll. De är oerhört medvetna om riskerna kring utbrändhet och det är något som oroar många eftersom man har sett föräldrar och äldre syskon som lider av utbrändhet.

De gör smartare val redan som unga och är måna om att maten de stoppar i sig är nyttig. Genom sociala medier har de blivit exponerade för internationell mat hela sina liv och därför är de också mer benägna än äldre generationer att laga mat från olika delar av världen.

Våra nya kollegor

Detta kan vara viktiga komponenter när nya medarbetare ska anställas. Att veta vad som är viktigt för dessa nya kandidater på marknaden och hur vi på bästa sätt ska kombinera den nya generationen Z med andra generationer – för mix av alla generationsbokstäver är trots allt det allra bästa!

Behöver du stöd i en rekrytering? Vi kan hjälpa dig med hela eller delar av processen, du väljer själv hur mycket. Kontakta närmaste kontor så tar vi ett möte!

Stäng

För att ansöka vänligen fyll i uppgifterna nedan. Du kan bifoga flera dokument genom att trycka på bläddra upprepade gånger och du kan totalt ladda upp 20MB. Maximala storleken för en enskild fil är 1 MB.

Bifoga CV och andra dokument
Error message
Bläddra
Stäng

Tipsa en vän

Har du en vän som skulle vara intresserad av denna artikel? Fyll då i formuläret nedan