Interim & Bemanning av Ekonomiassistenter | KFX

Interim & Bemanning av Ekonomiassistenter ─ en väsentlig resurs

Limmet som håller ihop modellskeppet. Murbruket mellan tegelstenarna. Oljan som får maskineriet att fungera. För att en ekonomiavdelning ska fungera krävs det att en operativ resurs finns på plats. Inom många verksamheter skötas denna roll av ekonomiassistenter som ser till att maskineriet, det vi kallar ett företag, är i toppskick.

Ekonomiassistenter spelar en nyckelroll inom ekonomiavdelningar, men behovet av en kan givetvis uppstå av flera anledningar. Små till medelstora företag har till exempel ofta svårt att att rekrytera en ekonomiassistent på heltid på grund av för höga kostnader. Medan större företag med höga arbetstoppar kan ha svårt att rättfärdiga en rekrytering då kurvan med all sannolikhet kommer att dala så småningom. Den gyllene medelvägen i dessa fall heter bemanning eller interim.

På KFX har vi gjort det till vår styrka att matcha rätt person med rätt position och hjälpa företag att driva sin ekonomiavdelning bättre. Söker du ekonomiska assistenter till din ekonomiavdelning? Kontakta KFX idag så hjälper vi dig.

Vill du veta mer om vad bemanning och interim är, vad som skiljer dem åt och vilka fördelar bemanning och interim innebär för ditt företag? Läs vårt föregående inlägg: “Vad är skillnaden mellan interim och bemanning?”.

Vad gör en ekonomiassistent?

Rollen som ekonomiassistent är väldigt bred och kan variera markant från företag till företag. Vanligtvis arbetar ekonomiska assistenter med lättare bokföring, till exempel hantering av kund- och leverantörsreskontra som inkluderar fakturering, betalning, avstämning, etc. På större företag hjälper ekonomiassistenter runt om hela ekonomiavdelningen, medan på mindre företag arbetar de ofta närmare ekonomichefen.

När behövs tillfällig bemanning eller interim av ekonomiassistenter?

Anledningarna att behöva anlita en ekonomisk expert varierar stort från företag till företag, fall till fall, vid till exempel föräldraledighet, sjukskrivningar, semester, bokslut och arbetstoppar.

Andra scenarion kan vara pågående projekt som kräver en extra resurs eller specifik kompetens under en tidsbegränsad period, till exempel en implementation av ett nytt ERP-system eller för att fylla luckan då en medarbetare plötsligt sagt upp sig.

Inte sällan uppstår dessa kompetensbehov plötsligt och utan förvarning som resulterar i ett kortsiktigt, tillfälligt kompetensbehov. Problemet är att rekrytera in en ny person tar en viss tidsperiod i anspråk och du måste ha in ny personal nu! Men du vill aldrig stressa med en rekrytering då det kan stå dig dyrt i långa loppet.

Det är i dessa fall bemanning eller interim av ekonomiassistenter är ditt bästa alternativet. Det löser det tillfälliga kompetensbehovet snabbt och ger dig utrymme att utföra en ny rekrytering i lugn och ro.

Processen för KFX bemanning och interim av ekonomiassistenter

  1. Vi genomför löpande intervjuer med våra kandidater för att hålla vårt nätverk uppdaterat och snabbt kunna leverera en ekonomiassistent med rätt kompetens för företagets unika situation.
  2. Tillsammans med rekryterande chef och andra relevanta personer inom ditt företag utför vi en behovsanalys som ligger till grund för vårt arbete att hitta den bästa kandidaten för företagets behov, krav och önskemål.
  3. När vi vet vad företaget behöver påbörjar vi vår sökprocess. I de flesta fallen har vi redan ett par kandidater i åtanke, men kompletterar alltid med en sökning i vårt nätverk. 
  4. Vi presenterar våra förslag på ekonomiassistenter med grund i intervjuer och eventuella tester med en sammanfattning om deras kompetenser, styrkor/svagheter, personlighet samt relevanta kunskaper de besitter för uppdraget.
  5. Vi tar referenser på den kandidaten eller kandidater som företaget väljer att gå vidare med.
  6. Ett kontrakt tas fram för att reglera de olika delarna i konsultuppdraget som undertecknas av KFX, kandidaten och företaget.
  7. Under uppdraget håller vi nära kontakt med konsulten såväl som företaget för att säkerställa att allt fortlöper som det ska och alla förväntningar uppfylls.

Skräddarsydda bemannings- och interimstjänster från KFX

KFX är specialiserade på interim och bemanning inom ekonomi, bank och finans. Vi skräddarsyr våra bemannings- och interimslösningar efter dina arbetstoppar, semesterplanering, föräldraledighet och sjukfrånvaro på dag-, vecko- och månadsbasis.

 

Stäng

För att ansöka vänligen fyll i uppgifterna nedan. Du kan bifoga flera dokument genom att trycka på bläddra upprepade gånger och du kan totalt ladda upp 20MB. Maximala storleken för en enskild fil är 1 MB.

Bifoga CV och andra dokument
Error message
Bläddra
Stäng

Tipsa en vän

Har du en vän som skulle vara intresserad av denna artikel? Fyll då i formuläret nedan