Att skriva ett bra CV

Rekrytering handlar om att matcha rätt person för rätt tjänst. När ett företag anlitar en rekryterare behöver de oftast hjälp med att fylla en specifik position på företaget och letar efter en person med rätt kompetens och relevant erfarenhet. Rekryteringsföretaget går därefter igenom sin CV-bank för att hitta arbetssökande som stämmer överens med de krav och önskemål arbetsgivaren lagt fram. För att bli utvald och öka chanserna att bli kallad till intervju gäller det att som arbetssökande kunna visa upp ett strukturerat, informativt och välskrivet CV.

CV står för Curriculum Vitae, vilket är latin och betyder ”livets lopp”. Att skriva ett CV betyder alltså att man gör en kort sammanfattning om sitt liv där man fokuserar på utmaningar och erfarenheter. När du söker en tjänst tänk på att ditt CV är den enda källan för information en arbetsgivare eller rekryterare har och den bör därför vara så kärnfullt som möjligt. Vilka kunskaper och erfarenheter vill du lyfta fram och vad efterfrågas? Nedan följer några riktlinjer för att skriva ett bra CV:

Personlig information:

Ditt CV ska ge rekryteraren en snabb överblick över vem du är. Personliga uppgifter som namn, personnummer, adress, telefonnummer och mail ska därför alltid vara väl synliga. Otydliga uppgifter kan göra det svårt för rekryteraren att komma i kontakt med dig och kan, i värsta fall, göra att denne väljer bort dig.

Utbildning och engagemang:

Genom att ge en tydlig bild av din utbildning kan arbetsgivaren lättare se vilka färdigheter du har. Alla kurser och utbildningar som gett dig relevanta kunskaper bör nämnas tillsammans med detaljer om när, var och hur länge du studerat. Ideella engagemang, vare sig de är i samband med en utbildning eller ej, kan vara värda att nämnas om du känner att de gett dig användbara kunskaper eller erfarenheter för tjänsten du söker.

Arbetslivserfarenhet:

En av de viktigaste punkterna i ditt CV är din arbetslivserfarenhet. Rekryteraren vill veta var du arbetat, hur länge du arbetat där, under vilken tidsperiod samt vilket ansvar och vilka arbetsuppgifter arbetet innebar. Om du har arbetat länge och hos flera olika arbetsgivare kan du sålla lite och ta med de anställningar du bedömer som mest relevanta.

Ett tips för att öka dina chanser till anställning är att registrera ditt CV hos auktoriserade bemanningsföretag. Bemanningsföretaget sparar ditt CV och kontaktar dig om en tjänst som passar in på dig skulle dyka upp.

“Texten ovan är skriven i online-marknadsföringssyfte. Åsikterna är författarens egna och speglar inte nödvändigtvis åsikterna hos KFX HR Partner.”

Stäng

För att ansöka vänligen fyll i uppgifterna nedan. Du kan bifoga flera dokument genom att trycka på bläddra upprepade gånger och du kan totalt ladda upp 20MB. Maximala storleken för en enskild fil är 1 MB.

Bifoga CV och andra dokument
Error message
Bläddra
Stäng

Tipsa en vän

Har du en vän som skulle vara intresserad av denna artikel? Fyll då i formuläret nedan